onsdag 5 september 2007

Las Palmas 2001-03-28

Las Palmas, Gran Canaria
28/3 - 4/4 2001

Vi började den här resan på onsdagsmorgonen den 28 mars kl 4.30! Planet gick 6.45 och vi landade på Gran Canaria 11.30 lokal tid. Där blev vi hämtade av en taxi och var på hotellet redan kl 12.

När vi landade på Kanarieöarna blev vi först lite fundersamma, för det var lika grått och trist som det var hemma, den enda skillnaden var att det var 20 grader varmare här, och det var ju bra! Annars blåste det och molnen gick lågt, så det var tur att vi hade varma tröjor med oss.

Vårt hotell, Brisamar, låg ett tjugotal meter från havet, det var endast strandpromenaden som var emellan, så vi vaknade och somnade till vågornas brus. Hotellet var ett litet och lugnt mellanklasshotell, med trevlig personal och allt var rent och snyggt.

De första dagarna tyckte vi nog att vi hade rest till fel ställe, solen fanns inte där den skulle och vad fanns det egentligen att titta på här?

Vi kom ner mitt på dagen på onsdagen, och den dagen, liksom torsdagen, ägnade vi åt att orientera oss i stans centrum. Vi travade gata upp och gata ner. Det man först märkte var att biltrafiken var intensiv med mycket avgaser. Las Palmas är den mest biltäta staden i hela Spanien.

På fredagen dök solen upp, och vi åkte med på en grottur. Vi åkte ut från stan och upp i bergen där vi besökte några familjer som bodde i grottor inne i bergen. Det låter ganska torftigt och eländigt, men det fanns både el och vatten, och de yngre hade helt moderna bostäder, med fullt utrustat kök, TV o s v. Vi besökte även en kyrka helt uthuggen i berget. Lunch åt vi också inne i berget, i en restaurang på 1 000 kvm, helt uthuggen i berget.

På lördagen var vi kvar i stan. Det första vi gjorde var att försöka hitta en buss som tog oss till en ganska nybyggd galleria. Vi hittade rätt buss, gallerian var väl inte så imponerande som vi hade trott, det finns liknande affärer vart man än kommer. Sedan skulle vi ta oss tillbaka in till stan, närmre bestämt till Catalinaparken. Vi frågade en servitör där vi åt lunch om vilken busslinje vi skulle ta. Vi hoppade på den vi blivit anvisade, men inte kom vi dit vi hade tänkt! Vi hamnade ute i andra änden av stan, i den gamla stadsdelen! Det var ju i och för sej kul, men inte vad vi hade planerat. Men när vi ändå var där tog vi en promenad på en stor gågata, och därefter gjorde vi ett nytt försök med en annan busslinje. Denna gång kom vi rätt. Vi gick runt och letade efter parken ett slag, för där vi hade hamnat var det inte speciellt grönt, inga växter utan ett stort och plattsatt område med några uteserveringar och en skatboardbana där några killar åkte skateboard. Men tydligen hade vi kommit rätt. Efter detta gick vi genom stan mot hotellet. Nu var det eftermiddag och vi satte oss på balkongen, drack kaffe och läste. Det kryllade nu av människor runt omkring, hela stranden och strandpromenaden var full.

Söndagen började vi med en stadsrundtur. Vi hade i och för sig redan sett mycket av stan, men dels hade vi vunnit bussrundturen på en lott som vi fått vid en välkomst- och informationsträff på torsdagen, och dels så skadar det ju inte att få mer kött på benen. Resan tog två timmar, vi besökte ett ställe där en grupp framförde Canarisk musik och dans, det var trevligt att sitta i solen och lyssna på detta. Sen åkte vi ner i hamnkvarteren, upp i något som kallades trädgårdsstaden, vi skulle väl kalla det för "gräddhyllan", fashionabla kvarter med prunkande trädgårdar, vi förevisades gamla stan mm.

När den turen var gjord steg vi av nere vid Catalinaparken där det var marknad. Där strosade vi runt några timmar och gick sedan längs med strandpromenaden hem till hotellet. Vädret var lika strålande och varmt som på lördagen, folk låg på stranden eller promenerade på strandpromenaden.

På måndag morgon åkte vi som tidigare planerat till gamla stan igen. Busslinjen visste vi ju nu, och det gick alldeles utmärkt. Först gick vi upp till Sankta Ana Katedralen. Där hamnade vi helt plötsligt utanför Columbusmuséet. Man förstår inte hur de klarade av att segla över haven med de fartyg och den utrustning som de hade till sitt förfogande! Men de kom väl kanske inte alltid dit de skulle? Efter Columbusmuséet gick vi till det Canariska museet, och det var imponerande! Där kunde man följa urinvånarnas, Guanchernas, liv långt tillbaka i tiden. Det roliga är att det fortfarande finns folk som använder sig av de redskap som man använde för århundraden sen. Vi återvände sen till Sankta Anas Katedral, och där åkte vi först upp i ett av tornen. Det var en vidunderlig utsikt, hela stan låg framför oss och man såg även långt ut till havs och inåt land. Därefter tog vi ett snabbt besök i själva katedralen. Efter det var vi både hungriga och tröstiga och hittade en trevlig restaurang i ett gammalt 1500-talshus där vi åt en välbehövlig lunch. Därefter var klockan så pass sent och vi så pass trötta att det var dags att ta bussen tillbaka in till stan. Efter en liten tur i några butiker återvände vi så till hotellet.

På tisdagen var det åter dags för en arrangerad bussresa. Det var mulet igen, men de andra dagarna hade det ju klarnat upp framåt dagen och blivit varmt, så vi bestämde oss för att klä oss lätt, kjol och kortbyxor. Det skulle bli en ö-rundtur. Bussen tog oss upp i bergen, dimman låg tät, det var så fuktigt att det såg ut som regn. Vid första stoppet, i mandeldistriktet där vi skulle få smaka några mandelprodukter, regnade det faktiskt ordentligt. Temperaturen var säkert inte mer än 10 grader, så det var lite svårt att koncentrera sej på något annat än att komma inomhus och få något varmt i sej!

På grund av dimman såg vi tyvärr just ingenting av utsikten. Vi var uppe på 1500 meters höjd, så det hade säkert varit helt fantastiskt. Vi besökte ytterligare en grottkyrka och åt lunch i ännu en grottrestaurang. På vägen passerade vi en gammal vulkan på vars botten en ensam man bodde. Vi återvände till Las Palmas efter en dag runt de centrala delarna av ön utan att egentligen ha sett någonting! Men vädret kan ju ingen rå över.

På kvällarna letade vi upp trevliga ställen att äta på och det var inte så svårt. God mat och gott vin finns det gott om i Las Palmas!

Ju längre tiden gick så insåg vi att Las Palmas har mycket att bjuda på. Tyvärr hann vi inte med allt vi ville se, så om några år får vi nog återvända!

Så på onsdagen var det dags att återvända hem. Resan gick smidigt och bra på alla sätt. Vi landade på Landvetter kl 19 och var hemma igen 21.30.