onsdag 5 september 2007

2004-10-10

Denna resas sista italienska frukost aväts innan vi äntrar bussen för att påbörja resan norrut. Genom Schweiz går färden, till och med en liten sväng in i Österrike, innan vi åter är i Tyskland. I bussen hinner vi med att prova ett par viner, en Delicato Merlot och en Shiraz från Darling Cellars, Sydafrika. Detta för att vi inte helt ska torka ut innan vi når dagens mål, Randersacker i Franken. Där vi tar in på ett förtjusande litet hotell för att strax därpå knallar upp - med betoning på upp, det var en rysligt brant backe - till Weingut Störrlein. Där leds vi igenom sex av deras viner, däribland ett riktigt läckert rött av druvorna Dormina och Pinot Noir.

Kvällen avslutas, naturligtvis, med middag på hotellet. Och här kommer faktiskt den första rätten som jag inte klarade av att äta upp, nämligen kastajesoppa. Den var alltför illande söt för min smak, och jag tyckte mej ana att det var fler som hade samma uppfattning. Men eftersom det var första gången jag smakat detta, så var det en upplevelse i sig. Men rosén som serverades till var inte alls dum. Till huvudrätt fick vi en forell ledsagad av en silvaner och till slut smördegsinbakat äpple med vinmarinerade russin och hallonsås. Så soppan till trots, så förlorade jag ingen vikt den här dagen heller. Vilken tur!

Inga kommentarer:

Om mig

Fånigt stolt mormor till Alex och Tristan och farmor till Poppy och Eddie, entusiastisk men inte särskilt skicklig stickare och Munskänk sen ett antal år. I am a very proud grandmother of Alex, Tristan, Poppy and Eddie, entusiastic but not very skilful knitter and very interested in wine.